X
تبلیغات

س

تجربه ها - نما ز جماعت
تاريخ : چهارشنبه بیست و سوم آذر 1390 | 19:50 | نویسنده : مصطفی زباندان

بسمه تعالی

نما ز جماعت

به نظر بنده دررأس همه برنامه های پرورشی برنامه ریزی برای هرچه بهتربرگزار شدن نماز جماعت وتشویق دانش آموزان به نماز جماعت است که اینجانب با همکاری مدیر وکادر و دانش آموزان برای برگزاری نماز جماعت این فعالیت هارا انجام داده ایم

1) حتی الامکان امام جماعت روحانی باشد

2) مسولیت برگزاری نماز جماعت هرروز به عهده یک کلاس باشد که آن کلاس10دقیقه قبل از برگزاری نمازجماعت تعطیل می شودتامقدمات برگزاری نمازجماعت رافراهم کنند

3) تزیین وآماده کردن فضای نمازخانه باکتیبه وبنر وگل وفرش و.........  که جذاب باشد .

4) دادن کارت حضورد رنماز جماعت و اثر دادن در نمره انضباط و یا درس دین و زندگی  با همکاری دبیر مربوطه

5) حضور امام جماعت در کلاس های درس برای آشنایی دانش آموزان و امام جماعت

·         هر دو هفته دو روز را برنامه ریزی میکنیم که امام جماعت چهل و پنج دقیقه قبل از بر گزاری امام جماعت در کلاس های درس حضور پیدا کند و دیدار چهره به چهره با دانش آموزان داشته باشد و اگر سوالاتی هم داشتند از امام جماعت بپرسند و اگر امام جماعت اهل ورزش باشد از او در تیم های کلاسی استفاده شود تا با دانش آموزان ورزش کندکه با عث تشویق آنها به شرکت در نماز جماعت می شود

6) دعوت از اولیا دانش آموزان جهت شرکت در نماز جماعت و بر گزاری مسابقات حضوری و اهدای جوائز توسط اولیا که روش آن به شرح زیر می باشد

هرماه یک بار اولیا دو کلاس به صورت دعوت نامه و یا تلفنی دعوت می شوند و در کنار دانش آموزان در نماز جماعت شرکت میکنند و در همان روز مسابقات حضوری بر گزار شود و یا خاطرات و مطالبی را به طور مختصر در مورد نماز برا ی دانش آموزان بیان کنند سپس پذیرایی انجام شود

7) بر گزاری مسابقات کتبی و حضوری یامسابقه تحت عنوان یک سوال یک جایزه به این صورت که سوالی توسط امام جماعت طرح می شود و برندگان ان در مراسم صبحگاه با حضور همه دانش آموزان اهدا می شود

8) تاکید به همکاران فرهنگی جهت تشویق دانش آموزان و حضور دسته جمعی آنها در نماز جماعت

 

 

 

مراسم صبحگاه

1)تعین مسئول صبحگاه از دانش آموزان

2)تعین مسئول اجرایی صبحگاه برای هر روز

3)گروه بندی چند نفر از دانش آموزان برای تهیه مطالب دینی . علمی . ورزشی. فرهنگی . اجتماعی . دانستنی ها و...... برای قرائت در مراسم صبحگاه که این گروه ها باید مطالبی را تهیه ودر اختیار مربی قرار دهند تا از بین آنها بهترین آنها را انتخاب و در اختیار مجریان صبحگاه قرار دهد

4) اجرای برنامه صبحگاهی توسط یکی از کلاس ها در هر روز

5) شروع برنامه توسط مجری

6) اعلام برنامه ها توسط مجری

7) قرائت قرآن

8) خواندن مطالب جذاب و شنیدنی که هر روز اختصاص به یک مطلب و موضوع خاصی داده شود به طور مثال روز شنبه : مطالب دینی و اعتقادی ، روز یک شنبه: مطالب  و خبر های ورزشی ، روز دوشنبه :مطالب و خبر های اجتماعی ، روز سه شنبه: مطالب علمی و دانستنی ها ، روز چهارشنبه: احکام ، روز پنج شنبه: اخبار شهر یا اخبار مدرسه

9) خواندن مناجات و دعای فرج به صورت دسته جمعی

10) می توان به جای قرائت قرآن طرح قرآنی فجر را در سه روز هفته اجرا کرد که جنبه آموزشی هم داشته باشد

 

پیشنهاد: این برنامه را بنده چند سال اجرا کرده ام

ما می توانیم در طول سال برای هر هفته شعار یا موضوعی انتخاب کنیم و روی آن کار کنیم

نحوه اجرا

به طور مثال موضوع احترام به پدر و مادر ، نماز ،و یا موضوعات اجتماعی و بهداشتی و .......

1)اختصاص دادن بخشی از برنامه صبحگاه به آن موضوع

2)اختصاص دادن چند دقیقه از کلاس های درس به آن موضوع توسط دبیر مربوطه با هماهنگی قبلی

3)اختصاص دادن بخشی از برنامه های نماز جماعت به موضوع مورد نظر

4) دعوت از سخنران های مسلط و خوش بیان همراه با پرسش و پاسخ

5)تهیه برشوربه طور مختصر در رابطه با موضوع و در اختیار دانش آموزان قرار دادن

6)تهیه پوستر و جملات زیبا از ائمه معصومین، قرآن و بزرگان و دانشمندان و ......و نصب در تابلو ها و کلاس های درس

7)معرفی کتاب و یا نرم افزار در ارتباط با موضوع تا حد ممکن از کتابهای موجود در کتابخانه آموزشگاه

8) نمایش فیلم و اسلاید و .....

9)برگزاری مسابقه از مطالب ارائه شده و اهدا جوایز

چگونگی نصب مطالب درتابلوهای مدرسه

1)تقسیم بندی تابلوها درموضوعات مختلف به طور مثال

پرتوی از قران ، حدیث ،کلام بزرگان ، دانستنی ها ،اخبار ورزشی ،معرفی کتاب ،اخبار شهر ، اخبار مدرسه ، خبرهای اینترنتی ، پیام های مدیر ، پیام مشاور ،احکام ،پیام هی بهداشتی و ...........

البته می توانیم موضوعات را هرماه یکبار تغییر بدهیم به دلیل اینکه تابلوهاحجم این همه مطالب را ندارد وهر موضوع ویا مطلبی تقریبا 3روز یکبار مطالبش تعویض می شود واز دانش آموزان بخواهیم که مطالب را دردفتری یادداشت کنند وهر ماه  دفاتر جمع اوری شود وبه قید قرعه به دانش آموزانی که همه مطالب را یاداشت  کرده اند جوایزی اهداشودودرپایان سال به دانش آموزانیکه همه مطالب راجمع اوری کرده اندبه قید قرعه جوایز نفیسی مانند ربع سکه طلا ،پلاک طلا،یا سفر به مشهد مقدس یا .........  اهدا شود تا مطالب تابلوها بیشترمورد توجه قرار گیرد ودانش آموزان حداقل آن را به عنوان یادگارنزد خود نگه دارند

 

 

 

 

برگزاری مراسم مذهبی ،اعیادوشهادت ائمه ومناسبت های انقلاب

1)دادن اطلاعات مختصربه دانش آموزان در مورد ان مناسبت با برشور

2) دعوت از شاهدان عینی یا سخنرانان خوب (به طور مثال رزمندگان هشت سال دفاع مقدس یا کسانی که در حوادث انقلاب نقش داشته اند جهت خاطره گویی )

3) پرسش وپاسخ در مورد آن مناسبت

4) تزیین در رابطه با موضوع

5) برگزاری تریبون آزاد

6) نمایش فیلم واسلاید وتوضیح توسط افرادخبره وآگاه

با توجه به اینکه دانش آموزان نسبت به محرم وعزاداری امام حسین علیه السلام حساسیت ویژهای دارند ما از همین حساسیت میتوانیم استفاده کنیم و بابرگزاری مراسم عزاداری وزیارت عاشورا بسیاری از مسائل مبتلا به نوجوانان ،مسا ئل اخلاقی ،آسیب ها

وبدعت ها وخرافات رابیان کنیم وراه حل های آن راارائه بدهیم

مسابقات معارف اسلامی وفرهنگی هنری

این مسابقات چندین سال است که حالت کلیشه ای پیدا کرده وبسیاری از آموزشگاهها برای رفع تکلیف دراین مسابقات شرکت می کنند ومتاسفانه در بعضی از اموزشگاهها حتی یک قاری وحافظ قران وجود ندارد خصوصا هنرستانهای کار دانش نسبت به این امور فقیر هستند ودانش اموزان آن ازلحاظ علمی از سطح پایین تری برخودارند وبایدبا آموزشگاههای دیگر رقابت کنند در صورتی که اگر دانش آموزازبیرون مایه علمی یا فرهنگی یا قرآنی ویا هنری نداشته باشد نمی تواند دراین مسابقات رتبه ای کسب کند و متاسفانه آموزش وپرورش هم بخشی ازامتیازات وارزشیابی اموزشکاهها رادرگرو شرکت دانش آموزان دراین مسابقات می داند

پیشنهاد:

پیشنهاد میشود که این مسابقات رابه عهده آموزشگاه بگذارند که برحسب نیاز ووجود رشته هایی که در مدرسه است با صلاحدید مربی برگزار شود وآموزش وپرورش هم نظارت داشته باشد تا بعضی از همکاران نسبت به این کار کوتاهی نکنند وجوایزی ازطرف مدرسه به آنها اهدا شود سپس برندگان رابه منطقه معرفی کنند وهمایشی ازطرف منطقه برگزار گردد واز آنها تقدیر گرددتاهمه مدارس درآن سهیم باشند

 

 

 

 

 

 

 

درپایان چند نکته را متذکر می شوم

1)کار فرهنگی وپرورشی یک کار تیمی میباشد که اگرکادر مدرسه ومنطقه با همدیگر هماهنگ نباشند نتیجه مطلوب گرفته نخواهد شد وحتی دیگر دستگاههای فرهنگی کشور هم باید نسبت به فعالیت های فرهنگی حساسیت لازم را داشته باشند تا پراکندگی برنامه به وجود نیاید

2) فعالیت ها وبرنامه های پرورشی نباید حالت کلیشه ای داشته باشد زیرا مابا اطلاعات گذشته نمیتوانیم برنامه های جامع وکامل برای امروز داشته باشیم . پس متولیان فرهنگی کشور در سطح کلان باید برای این مشکل فکری کنند وبرنامه های جدید وقابل اجرایی راارائه دهندتا هم برای دانش آموزان جذاب باشد ودر مقابل هجمه های فرهنگی غرب گرفتار نشوند

3) سیر بخشنامه های زیاد در مدارس :

متاسفانه بسیاری از فعالیتهای پرورشی  منحصر به بخشنامه وگزارشات صوری شده است وگاهی یک مربی که 12ساعت دریک آموزشگاه ابلاغ دارد بیشتر وقت خودرابه پاسخ گویی به این بخشنامه هایا نوشتن گزارش می پردازد

4) بسیاری از دستگاههای کشور مانند صدا وسیما ،بنیاد شهید وامور ایثر گران ، بهداشت درما ن وشهرداری و......  غالب فعالیت های فرهنگی خود مانند اجرای مسابقات و..... را از طریق مدارس می خواهند برگزارکنند که گاهی در یک روز 3یا4مورد مشابه وارد مدرسه میشود درصورتی که وقت کم است وانتظار دستگاه های مربوطه زیاد

5)تعدد تشکلها:تعداد تشکلها در مدارس بسیار زیاد است که عضویت در بعضی از آنها فقط صوری بوده و متآسفانه مخارج زیادی برای پوستر،فرم و...هزینه می شود و هیچ فعالیتی انجام نمی گیرد. اگر تعداد این تشکلها محدود تر شود هم فعالیت بیشتری انجام خواهد گرفت و مربی تکلیف خود را بهتر می داند. که پیشنهاد میشود اگر دو تشکل یکی شورای دانش آموزی و بسیج دانش آموزی باشد کافی است.زیرا امروزه بسیاری از فعالیتهای فرهنگی در مدارس در غالب این دو تشکل انجام می گیرد. که باید آنها را تقویت کرده و برنامه های مدون و قابل اجرا برای آن مصوب کرد تا مربیان پرورشی هم وقت بیشتری را برای آن بگذارند تا نتایج مطلوب حاصل شود.

یکی از معلمان پرورشی



  • پی سی سون
  • رد ریپورتر